Utmätning av samägd fastighet

Min syster och jag äger en sommarstuga tillsammans, 50 % var. Det finns inga nuvarande lån på stugan. Min syster ska nu köpa en bostadsrätt och vill ta ett lån på sin del av sommarstugan för att få pengar till kontantinsats på bostadsrätten. Vad innebär det för mig och vad bör jag tänka på för att inte riskera någonting ekonomiskt? Bör vi upprätta någon form av avtal? Kan jag på något sätt försäkra mig om att min del av värdet i stugan är skyddat? Kan stugan beslagtas om hon inte kan betala?

Lawline svarar

Hej! Det jag spontant tänker på kan bli ett problem med din systers lån är att om hon inte kan betala av sin skuld och den hamnar hos Kronofogdemyndigheten så har Kronofogdemyndigheten möjlighet att, om den som din syster har skulden till eller din syster vill det, mäta ut hela stugan för att på så vis få betalt för skulden. Du har rätt att yttra dig om kronofogden funderar på att mäta ut hela fastigheten. Allt detta enligt 8 kap. 8 § Utsökningsbalken. Om Kronofogdemyndigheten mäter ut stugan kan ju du givetvis köpa hela stugan vid den exekutiva auktionen/försäljningen. Du har också givetvis rätt att efter stugan är såld få ut din halva av stugan i pengar, dvs. hälften av vad Kronofogdemyndigheten får in vid försäljningen av stugan får du och hälften går till betalning av din systers skuld. Hela stugans värde används alltså inte för att betala skulden utan endast din systers halva. Risken är ju dock, om du inte kan köpa hela stugan om en utmätning blir aktuell, att du/ni förlorar stugan. Kronofogden kan också enligt 8 kap. 9 § 2 st. Utsökningsbalken bara sälja din systers halva av fastigheten vilket kan leda till att du blir samägare till stugan med någon annan än din syster. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare