FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/10/2006

Rätt till skadestång efter att ha fått en sten i maten.

Jag åt lunch på restaurang och fick en liten sten i maten som jag bet hårt i, vilket gjorde ont. Fick pengarna tillbaka men märkte senare att en flisa lossnat från tanden. Jag har endast hemförsäkring som inte täcker skadan. Kan restaurangen bli ersättningsskyldig ifall tanden måste lagas? Kan de i så fall bli ersättningsskyldiga även för undersökningen?

Lawline svarar

I de allra flesta fall när det handlar om problem mellan näringsidkare och konsumenter är det den s k konsumentköplagen som man använder. Så är dock inte fallet när det gäller ert problem. Den lagen ger nämligen bara ersättning för skada på andra saker. Ni kommer istället att använda er av skadeståndslagen kapitel 2, § 1 och kapitel 5, § 1, http://www.lagen.nu/1972:207. Detta förutsätter att en sten i maten är vad man kallar försumligt. Jag anser att så är fallet och att du har rätt till ersättning för dina tandläkarkostnader.
Rådgivare