Kan en bostadsrätt mätas ut för skuld hos Kronofogdemyndigheten?

Hej min son som är 28 år har en skuld hos KF, därför har han ju svårt att få en bostad. Min far vill hjälpa honom med detta, och köpa en lägenhet till honom, som han måste stå för själv, enligt reglerna i bostadsrättens styrelse. Är detta möjligt, utan att han blir tvungen är sälja lägenheten för att betala skulderna? Vi har hört att man inte får ta någons bostad, stämmer detta? Mycket tacksam för svar, vet ej hur vi skall göra

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det tänker din far, dvs. din sons morfar, köpa en bostadsrätt som din son kommer stå som ägare till. Sonen kommer alltså få bostadsrätten som en gåva av sin morfar/själv köpa bostadsrätten men morfadern betala. Problemet är då att sonen har en skuld som ligger hos Kronofogdemyndigheten och ni är rädda att bostadsrätten mäts ut för sonens skuld. Denna rädsla skulle jag säga är befogad då bostadsrätten ses som din sons egendom om han står som ägare till den oavsett att det är morfadern som rent faktiskt betalat för den. Kronofogden undviker visserligen att mäta ut någons bostad i största möjliga mån men om din son inte har någon annan egendom som Kronofogdemyndigheten kan sälja för att få betalt för skulden har de rätt att mäta ut bostadsrätten. Det finns alltså inget förbud mot att mäta ut någons bostad (ex. en villa eller bostadsrätt). Om sonen därmed blir ägare till en bostadsrätt och saknar annan utmätbar egendom kan det hända att bostadsrätten mäts ut för hans skuld. Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare