Ingen tidsfrist för beslut om åtal eller nedläggning av förundersökning

Hej! Sommaren 2010 var jag på förhör angående förskingring, under förhöret ansåg polisen att jag var skäligen misstänkt för brottet. Förhöret fortsatte i ca 1 timme till, sedan blev jag fotograferad och de tog dna och fingeravtryck. Polisen skulle sedan lämna över ärendet till åklagaren. Men jag har fortfarande inte hört något från dem, varken polis eller åklagare. Hur länge kan de utreda efter att man blivit skäligen misstänkt? Mvh Orolig

Lawline svarar

Hej ! Det finns ingen tidsgräns avseende perioden som utredningen kan fortsätta innan beslut om åtal eller nedläggande av förundersökningen tas. I praktiken innebär preskriptionen av brottet en yttersta tidsgräns för väckande av åtal, som dock är hela fem år avseende normalgraden av förskingring (ej grov förskingring). Det är generellt sett inte ovanligt att det dröjer uppemot ett och ett halvt år innan åklagare beslutar i åtalsfrågan, även i enkla fall där samtliga vittnen hörts och ingen särskild utredning behövs. Eftersom myndigheterna är skyldiga att underrätta den berörde om sitt beslut kan du utgå från att undersökningen pågår så länge som du inte blivit underrättad. Skulle det visa sig att undersökningen lagts ned utan sådan underrättelse till dig, är det ett tjänstefel som kan grunda rätt till ett mindre ideellt skadestånd. Om utredningen fortsätter att dra ut på tiden kan du ytterst begära att åklagaren behandlar ärendet med förtur med grund på Europakonventionens artikel 6 som stadgar att man har rätt till lagföring inom skälig tid.
Alex blochRådgivare