Egendom kan utmätas för sambons skuld

Hej, Enligt sambolagen är det väl så att de möbler som inte är anskaffade för gemensamt bruk och som anskaffats innan det att samboförhållanset påbörjades inte räknas som samboegendom? Vid en utmätning av Kronofogden kan dessa utmäta den egendom som finns i den skuldsattas bostad även om detta tillhör sambon, i det fall man inte kan bevisa att det tillhör sambon (som ej är skuldsatt). Kan man i detta fall använda ett samboavtal för att förhindra att Kronofogden utmäter det som tillhör den icke-skuldsatta? En bostadsrätt som införskaffats före det att samboförhållandet påbörjas, räknas detta som samboegendom? Kan man skriva att bostadsrätten tillhör den som köpt den innan samboförhållandet i ett samboavtal eller bör man göra på något annat vis?

Lawline svarar

Hej, I sambolagens 3 § stadgas att samboegendom utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensamt bruk. Inom ”gemensamt bruk” inryms normalt inte sådant som en sambo införskaffat innan samboförhållandet påbörjades, precis som du nämner. I samma lags 4 § uppställs sådant som inte anses vara samboegendom. Följande uppräknas: 1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, 2. egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, 3. egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda och 4. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1–3, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild. Sedan, gällande en eventuell utmätning, är det utsökningsbalken som blir av intresse. I dennas 4 kap. 17 § stadgas som huvudregel att lös egendom (i princip allt som går att flytta på i ett hus, pengar, osv.) får utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären (den betalningsskyldige). I 19 §, samma lag, finns en speciell bestämmelse som gäller för makar och sambor. I denna bestämmelse stadgas att den betalningsskyldige presumeras vara ägare till lös egendom som samborna har i sin gemensamma besittning, om det inte görs sannolikt att egendomen tillhör den andra sambon eller någon annan. Detta innebär att man för sambor antar att allt som finns i exempelvis sambornas gemensamma bostad, och som inte kan bevisas tillhöra någon annan, tillhör den betalningsskyldige och kan således utmätas för dennes skuld. För den icke-betalningsskyldige sambon gäller det därför att kunna visa att denne är ägare till egendom som inte bör utmätas – och detta är inte helt enkelt. Kan man visa kvitto på att man köpt någonting gäller detta som fullgod bevisning. Att man äger en del av någonting i hemmet tillsammans med den andre sambon, genom att man till exempel betalat hälften, talar detta också för att saken inte bör utmätas, om man kan visa ett kontoutdrag på beloppet eller ett kvitto. Problemet med just samboavtal är att ett sådant avtal egentligen inte säger någonting om vem som har betalt för egendomen och uppnått så kallat ”sakrättsligt skydd” för den. Att uppnå sakrättsligt skydd för egendom innebär nämligen att egendomen skyddas mot den betalningsskyldiges borgenärer (de som ska motta betalningen) och att egendomen därför inte får utmätas. För att uppnå sakrättsligt skydd kan det alltså behövas mer bevisning än ett samboavtal, eftersom ett sådant avtal annars skulle vara enkelt att ta till för att kringgå en utmätning. Detsamma gäller bostadsrätten. En bostadsrätt är nämligen lös egendom och omfattas av alla de ovan nämnda bestämmelserna. Kan den icke-betalningsskyldige sambon visa att denne betalt bostadsrätten, anses denne vara ägare till den, och bostaden ska då inte utmätas för den andre sambons skuld. Det har således mindre betydelse ifall bostadsrätten - eller vilken egendom som helst - räknas som samboegendom eller inte. Det viktiga i utmätningssammanhang är att sakrättsligt skydd uppkommit för egendomen, och det har det då den icke betalningsskyldige kan bevisa att denne är ägare till egendomen. Sambolagen hittar du här: https://lagen.nu/2003:376 Utsökningsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1981:774 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare