Fel i konsumentvara

Hej! Jag köpte en projektor nyligen i en butik och jag fick ett väldigt bra pris samt garanti på ett år. När jag kom hem skulle jag installera den med det visar sig att bilden inte syns helt, måste vara något som gått sönder. Jag kontaktade butiken omgående och bad om att få byta till en ny projektor,då påstår säljaren att jag måste orsakat det under hemtransporten för att projektorn var hel när den lämnade butiken så de kunde inte hjälpa mig. Jag har fraktat hem den på bästa tänkbara sätt så den måste varit trasig redan i butiken. Sen undrar jag hur säljaren kan påstå att den var hel när de inte provat den innan de sålde den till mig? Har jag inte rätt att få en ny felfri vara?

Lawline svarar

Hej! Eftersom att du har köpt en projektor (som är en lös sak) och använder den i hemmet är alltså konsumentköplagen tillämplig enligt 1 §. Lagen hittar du här: https://lagen.nu/1990:932#R18 . Enligt 20 a § konsumentköplagen gäller att om ett fel visar sig inom sex månader så förutsätts det att felet fanns vid avlämnandet om inte säljaren bevisar annat. Det är alltså upp till butiken att visa att du har orsakat felet. Din rätt att kräva avhjälpande eller omleverans framgår av 26 § konsumentköplagen. Hälsningar Olle
Olle LindbergRådgivare