Påföljder vid fel på varan enligt konsumentköplagen

Hej! Innan jul köpte jag en jacka av märket Parajumper och för en vecka sedan såg jag att en söm i luvan som är fodrad med päls, har släppt och det är därmed ett hål i fodret. Jag kontaktade butiken som sålde den till mig, de har i sin tur tagit kontakt med sin leverantör. Leverantören säger att det inte finns några jackor kvar att byta med, och därför kan de erbjuda mig att skicka jackan till ett skrädderi som försöker laga hålet i pälsfodret. För mig innebär detta att jag blir utan jacka, hur länge beror på hur mkt dom har att göra på skrädderiet. Butiksägaren sa att av tidigare erfarenhet att döma så kan det ta upp till en månad innan dom fått tillbaka produkter de skickat iväg. Min fråga lyder; finns det enligt lag något som säger att om inte butiken kan Ersätta mig med en ny jacka, så ska dom erbjuda mig pengarna tillbaka? Vilket dom i detta fallet inte gör.

Lawline svarar

Hej, Om en vara är fel har köparen i första hand rätt till avhjälpande eller omleverans av varan om detta kan ske utan oskäliga kostnader för säljaren. Avhjälpandet eller omleveransen skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne (Konsumentköplagen 26 - 27 §§). Kan inte avhjälpande eller omleverans ske inom skälig tid har köparen rätt att häva köpet (Konsumentköplagen 28 §). Butiken har således rätt att företa avhjälpande eller omleverans i första hand. Detta måste dock ske inom en skälig tid. Skälig tid varierar beroende på vad det är för typ av vara och om det krävs t ex reparation på annan ort. Om köparen är utan varan i mer än en vecka bör köparen kunna kräva att säljaren ställer en ersättningsvara till köparen förfogande under reparationstiden. Sker som sagt inte avhjälpande eller omleveransen inom skälig tid har köparen rätt till prisavdrag eller rätt att häva köpet. Vänligen,
Sara SRådgivare