Rätten till offentlig försvarare vid vårdslöshet i trafik

Hej, Jag är kallad till tingsrätten angående vårdslöshet i trafik, 1951:649 efter en trafikolycka. Under förundersökningen har jag uppgivit att jag ville ha en offentlig försvarare, men tingsrätten har bedömt att jag inte behöver någon. Vilken värdering lägger tingsrätten i "behöver" i den här formuleringen? Får man ha med sig andra personer som stöd under en förhandling i Tingsrätten och får dessa personer "hjälpa till" att svara på frågor?

Lawline svarar

Hej, Den misstänkte har rätt att få en offentlig försvarare efter begäran ifall han: 1) Blivit anhållen eller häktad 2) Åtalas för ett brott som har lägst fängelse sex månader i straffskalan 3) Är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen 4) Om det är tveksamt vilken påföljd som skall väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller böter och villkorlig dom kombinerat. eller 5) om det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör. I ditt fall har du inte blivit anhållen eller häktad och brottet vårdslöshet i trafik kan enbart ge dagsböter som påföljd, varför de två första punkterna faller direkt. Inte heller är utredningen i ett brott om vårdslöshet i trafik så pass klurig att tredje punkten aktualiseras. Eftersom enbart böter kan följa på det aktuella brottet är det inte heller tveksamt vilken påföljd som ska utdömas. Som du kanske förstår är den femte punkten lite av en "slasktratt", men på grund av att brottet är så pass ringa och att det inte är ett komplicerat fall bör det inte finnas sådana synnerliga skäl att en offentlig försvare skulle kunna förordnas. När man gör en dylik genomgång av omständigheterna är det inte så svårt att förstå varför tingsrätten inte ansåg att det fanns behov av en offentlig försvarare. Det handlar helt enkelt om ett ringa och okomplicerat mål och att domstolen är övertygad om att det inte kommer vara problem för dig att föra din egen talan. Däremot har du alltid rätt att själv anlita en jurist eller advokat som försvarare, men i så fall står du själv för juristens eller advokatens hela arvode. Angående din andra fråga är huvudregeln att rättegångar är offentliga. (Undantaget är enbart när det föreligger sekretess i målet eller av andra särskilda anledningar) Du får därmed ta med dig precis vem du vill som stöd till förhandlingen. Däremot får ingen annan än du själv svara på frågor som rätten och åklagaren ställer till dig. Jag förstår att du kan vara nervös på grund av kallelsen, men rättegången kommer i princip vara som polisförhöret under förundersökningen. Domstolen får enbart döma dig baserat på information som framkommit eller åberopats under huvudförhandlingen, så det kommer mest bli upprepningar. Lycka till och sköt om dig! Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare