FrågaPROCESSRÄTTDomstol27/02/2012

Hjälp med överklagan till hovrätten

Hej Mitt namn är **** och vill be er om hjälp. Jag ska skriva en överklagan av en dom från tingsrätten till hovrätten. De jag vill be er om hjälp med är antingen om ni kan hjälpa mig att skriva de eller om jag kan få lite tips hur jag ska gå tillväga för att på bästa sätt få ihop en vettig överklagan. Historian i korta drag är att i somras 2011 blev jag misstänkt för doping brott. Fick följa med till polisstationen och lämna urinprov samt ha förhör. Förhöret hölls utan advokat. Urinprovet kom tillbaka positivt och de blev en rättegång. Jag fick avslag på offentlig försvarare men överklagade och påpekade att de framkommit nya bevis och omständigheter och ville bli kallad till nytt förhör med en advokat men fick avslag igen. Fick försvara mig på rättegången själv utan större framgång och jag blev dömd till dagsböter. Mitt försvar byggdes på att jag vistats i Norge under tiden då jag bruket de olagliga preparaten de vill säga hela sommaren 2011. Detta kunde jag även styrka med kvitton och vittnen som jag dels hade jobbat med och bott hos. De preparaten jag brukat är lagliga i Norge men inte i Sverige vilket jag inte viste om då jag inte viste exakt vad det var för preparat eller att de var dopingklassade och olagliga i Sverige. Tingsrätten valde att döma mig till dagsböter på grund av att min ”historia” inte verkade trovärdig och påhittad på grund av att jag inte nämnt att jag vistats i Norge under förhöret. Men eftersom jag inte viste att de preparat jag fått var olagliga i Sverige och klassades som doping så tyckte jag inte de var relevant att nämna under förhöret. Men så fort jag fick reda på att de var olagliga substanser jag brukat och de skulle bli rättegång så bad jag om ett nytt förhör för att klargöra saker o ting, men jag fick inget nytt förhör. Det är just på grund av detta jag tycker jag har blivit dömd på felaktiga grunder. Mycket på grund av att direkt efter att jag fått reda på att substanserna jag brukat var olagliga och att de skulle bli rättegång bad om ett nytt förhör men utan att få gehör från vare sig tingsrätten eller polisen. Nu behöver jag antingen tips eller hjälp att skriva en bra överklagan till hovrätten. Är det nått ni kan hjälpa mig med? Tack på förhand Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga För att kunna ge dig råd om överklagan måste jag börja med att bena ut några juridiska frågor. En del av det kanske du redan känner till pga. rättsprocessen du varit igenom och du får i så fall ursäkta. För att en handling som är straffbar enligt svensk rätt men som begåtts utomlands ska kunna åtalas vid svensk domstol krävs att handlingen var straffbar även i det land den utfördes. Detta kallas principen om dubbel straffbarhet och framgår av *2 kap. 2§* Brottsbalken. Om din historia är korrekt – vilket jag i mitt svar måste utgå ifrån – borde du alltså ha frikänts och tingsrättens dom är därmed felaktig. En dom som endast avser böter tas inte automatiskt upp till prövning av Hovrätten för att du begär det. Vid denna typ av mindre allvarliga brott krävs prövningstillstånd. Detta innebär att du, samtidigt som du överklagar tingsrättens dom, måste motivera varför det är särskilt angeläget att ditt fall får en ny prövning. Hovrätten kommer då först att göra en prövning av om ditt fall förtjänar prövningstillstånd, och om så är fallet prövas målet i sig på nytt. Prövningstillstånd kan enligt *49:14* Rättegångsbalken beviljas i två typer av fall: *_Ändringsdispens_* innebär att prövningstillstånd ges då det finns anledning att betvivla riktigheten i tingsrättens dom. Hovrätten gör här ett slags prognos baserat på förundersökningen och det åberopade bevismaterialet, och om de finner att en ny prövning skulle kunna innebära ett annat utfall, tas målet upp. _*Granskningsdispens*_ innebär att prövningstillstånd kan ges då det inte går att bedöma riktigheten av tingsrättens dom utan en omprövning. Detta kan t.ex. bero på att bevismaterialet är omfattande eller att själva domen från tingsrätten är otydligt eller svårbegripligt skriven. Eftersom jag inte läst förundersökningen och domen och inte känner till alla fakta i ditt fall kan jag inte svara på om det är möjligt för dig att få prövningstillstånd. Jag uppfattar dock att du har en trovärdig förklaring vilken du kan styrka dels med kvittot och dels med vittnesuppgifter. Ur min synvinkel finns det helt klart en möjlighet att man vid en förnyad prövning skulle kunna komma till ett annat utfall än tingsrätten gjorde, och därför bör du absolut försöka få prövningstillstånd och en ny prövning i Hovrätten. Därmed går vi över till det praktiska. Tre veckor efter att tingsrätten avkunnat en dom vinner denna _laga kraft_, vilket innebär att den inte längre går att överklaga. Det är alltså ganska bråttom, du måste in med en överklagan och ansökan om prövningstillstånd senast tre veckor från det att du fick din dom. Det finns inte några särskilda blanketter för överklagande och ansökan om prövningstillstånd. Det är dock inte särskilt komplicerat att skriva själv om man vet vad de skall innehålla, och jag ska nu säga något om det. Rättegångsbalken *51:4* beskriver vad en överklagan av tingsrätts dom i ett brottmål ska innehålla. _•Uppgifter om den dom som överklagats._ Här skriver du tingsrättsdomens målnummer och namnet på den tingsrätt där du dömdes. _•Uppgifter om i vilken del domen överklagas och den ändring i domen som yrkas. _ Här beskriver du kortfattat vad i tingsrättsdomen du vill att Hovrätten ska ändra, och hur de ska ändra det. Eftersom du anser att du är oskyldig ska du yrka på att Hovrätten med ändring av tingsrättens dom ska ogilla åtalet i sin helhet. _*Grunderna för överklagandet och i vilket avseende tingsrättens domskäl enligt klagandens mening är oriktiga. _ Här ska du berätta grunden till ditt överklagande, dvs. varför du anser att du är oskyldig. Här bör du skriva mer detaljerat om vad som hänt, att du endast brukat preparaten då du befann dig i Norge, vid vilken tid detta skedde osv. Här kan du också bemöta det tingsrätten skrivit i sina domskäl som du inte håller med om, alltså att ”Norgehistorian” inte är någon efterhandskonstruktion. Berätta att du försökte förklara hur det låg till redan under förundersökningen men inte fick tillfälle till detta. _•De omständigheter som åberopas till stöd för att prövningstillstånd skall meddelas, när sådant tillstånd krävs. _ Eftersom du som sagt behöver prövningstillstånd för att få en ny rättegång i Hovrätten, ska du här motivera varför sådant ska ges. Här bör du skriva att det finns bevis som styrker din berättelse och att du anser att tingsrätten felaktigt bortsåg från din förklaring, och att det därför är möjligt att Hovrätten skulle kunna komma till en annan bedömning i skuldfrågan än tingsrätten. _•De bevis som åberopas och vad som skall styrkas med varje bevis. _ Här ska du ange att du har ett kvitto som visar var och när du köpte preparaten. Du bör också ange namn på den/de person/er som du vill kalla som vittne för att styrka din berättelse. Du behöver inte och ska inte redogöra i detalj för vilken information kvittot och vittnesmålen innehåller, utan det räcker att du skriver att de ska styrka att du inte begått det brott åklagaren hävdar. Allt detta ska finnas i ett dokument som du sedan skickar in till den tingsrätt där den första rättegången hölls. De skickar sedan överklagan vidare till Hovrätten som tar ställning till om prövningstillstånd ska beviljas. Om Hovrätten upptäcker att överklagan inte innehåller alla uppgifter som behövs eller om de tycker att den är otydlig kommer de förelägga dig att komplettera, dvs. göra om överklagan, inom viss tid. Det är då denna nya tidsfrist som gäller som sista datum att skicka in den nya överklagan istället för den ursprungliga treveckorsfristen. Du frågar om jag/vi kan hjälpa dig att skriva din överklagan, men jag tror inte det är så praktiskt. För att kunna göra det på ett bra sätt skulle jag dels behöva läsa domen och dels sätta mig in väldigt väl i vad som har hänt, och vi har inte mycket tid på oss. Jag har för övrigt aldrig skrivit en överklagan till Hovrätten i hela mitt liv. Det bästa är därför att du börjar skriva på en överklagan själv, där du använder punkterna ovan som mall. Det gör inte så mycket om vissa formuleringar skulle bli lite fel, domstolarna är vana att hantera inlagor skrivna av ickejurister och kommer att försöka tolka vad du menar. Det viktiga är att du får iväg överklagan innan treveckorsfristen går ut. Vill du ha feedback på det du skriver eller fråga om vissa specifika formuleringar kan du dock kontakta mig på georg.dellborg@lawline.se, så ska jag göra vad jag kan för att hjälpa dig. Lycka till. Vänligen,
Georg DellborgRådgivare