FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/02/2012

Vilande lagfart

Hej! Det är så att jag fick ärva en fastighet av min morbror 1997 när han gick bort genom testamente. Dessförinnan skilde jag mig 1995 gick skilsmässan igenom. Och nu när jag skall sälja fastigheten så har lantmäteriet beviljat bara vilande lagfart för köparen. Har min före detta någon rätt till fastigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är mycket svårt för mig att svara på varför lagfarten förklarats vilande av inskrivningsmyndigheten. En lista över anledningar till att en lagfart förklaras vilande finner du i Jordabalken 20 kap 7 §. Vilandeförklaringen bör dock inte ha med din före detta fru och er skilsmässa att göra då det av din fråga framgår att du inte ägde fastigheten vid tillfället för bodelningen. Alltså beror det på någon annan anledning, och då jag inte har mer information om din fastighet och ditt ärende kan jag dess värre inte svara mer ingående på din fråga. Jag skulle rekommendera dig att kontakta Lantmäteriet och höra med dem om anledningen till varför lagfarten är vilande och se vad du alternativt köparen behöver göra för att få den registrerad. Lycka till! Länk till Jordabalken: https://lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare