FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/02/2012

Automatiskt med i vägsamfällighet?

Hej. Undrar om man med automatik blir/måste vara med i en vägsamfällighet, fastän det gäller en sommarstuga och inte ett permanent boende?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om fastigheten som sommarstugan är byggd på har andel i en vägsamfällighet är du som ägare av fastigheten automatiskt medlem i samfälligheten. Regler om vägsamfälligheter finner du i lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter. Då samfälligheten är en juridisk person och därmed kan ikläda sig rättigheter och skyldigheter (se 17 §) skulle jag rekommendera dig att vara uppdaterad om vilka beslut som tas. Som delägare i en samfällighet har man rätt att bli kallad till möten. Om beslut fattas som du anser inte gått till enligt behörig ordning eller att dina enskilda intressen inte tagits tillvara kan du nämligen klandra beslutet genom att väcka talan enligt 14 §. Länk till lagen om förvaltning av samfälligheter: https://lagen.nu/1973:1150 Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare