FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/02/2012

Fråga om fel vid köp av häst

Jag och min sambo har köpt en häst, vi betalade in en handpenning och kontraktet skulle skickas innan han transporterades hit. Vi betalade in sista slanten samma dag som han skickades hit. Vi har ej fått kontraktet ännu, han skulle vara vacinerad varje år också enligt henne, men i passet som vi fått stämmer det ej missat förra året, därför måste vi göra om grundvacin med 2 tillfällen. Har vi rätt att kräva pengar för vaccinationen? har vi rätt att häva köpet och be henne hämta sin häst och ge tillbaka pengarna för häst plus transport.

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga! Köplagen är tillämplig lag, såvida ni inte avtalat om att lagen inte ska vara tillämplig. Enligt 17 § ska varan stämma överens med vad som har avtalats. Om ni hade avtalat att hästen skulle vara vaccinerad, och den inte är det, är varan att anse som felaktig enligt lagens mening. Ni får inte såsom fel åberopa något som ni måste ha ansetts känna till vid köpet, eller vad som borde ha upptäckts vid en undersökning av varan, 20 §. Att hästen inte var vaccinerad är troligen inget som borde ha framkommit av en undersökning, varför ni inte kan anses ha försummat er undersökningsplikt. Allra först måste ni lämna säljaren meddelande om felet, vilket måste göras så snart som möjligt efter det att felet upptäcktes, 32 §. Det finns inga formkrav för reklamationen, såvida inget annat framgår av ert köpeavtal. De påföljder som en köpare av en felaktig vara kan göra gällande är i första hand avhjälpande och omleverans, i andra hand prisavdrag eller hävning av köpet, 30 §. Eftersom varan i fråga är en häst blir inte omleverans aktuellt, vilket aktualiserar avhjälpande. Av 34 § framgår att köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren. Om säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet, har köparen rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att själv avhjälpa felet. I ert fall kan således säljaren kräva att på egen hand avhjälpa felet genom att hämta hästen och sedan lämna av den igen efter vaccination, eller ombesörja vaccinationen hemma hos er. Om säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet, har ni rätt till ersättning för att ni själva har ombesörjt vaccinationen. Köparen får häva köpet på grund av fel om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för denne och säljaren insåg eller borde ha insett detta, 39 §. Vad som är ett avtalsbrott av väsentlig betydelse för köparen måste bedömas från fall till fall, men av lagförarbetena framgår att ett avtalsbrott generellt torde kunna sägas vara av väsentlig betydelse, om det berövar köparen den huvudsakliga nyttan av vad denne hade att vänta sig av avtalet. Detta kan knappast appliceras på ert fall, eftersom hästen efter avhjälpande i form av vaccination borde vara fullt brukbar. Sammanfattnigsvis är situationen alltid speciell när djur är föremål för köp. Fel kan vara svåra att upptäcka vid undersökning och påföljder som omleverans kan inte aktualiseras. I ert fall måste felet vara relativt enkelt att avhjälpa och hästen kommer sedan vara i skick nog att användas som tänkt. Vaccinerar ni hästen ska ni bli ersatta för kostnaden av säljaren. Skulle hästen p.g.a. den uteblivna vaccinationen ha drabbats av sjukdom skulle förutsättningarna förstås ändras. Om ni har fler frågor är ni välkomna att ställa en ny fråga. Med vänlig hälsning,
Maria KronvallRådgivare