Skälig nedsättning av hyra

Hej! Jag och min sambo fick en vattenskada i vår hyresrätt som upptäcktes i mitten på december förra året. Pga skadans omfattning har vi inte kunnat bo kvar, utan har på egen hand hittat annat boende. Jag undrar nu hur en rimlig nedsättning av hyran under torktiden och renoveringstiden beräknas? Finns det någon grundfunktion som måste vara uppfylld för att en lägenhet ska anses vara brukbar? Eller räknar man efter vilken yta som teoretiskt gick att använda resp. inte använda under renoveringen? Vi har t.ex. inte kunnat nyttja sovrum, dusch, toalett, halva vardagsrummet, men t.ex. köket har gått att använda under en viss tid. Vi har alltså "teoretiskt" kunnat laga mat men inte kunnat sova, eller gå på toaletten i lägenheten. Finns det schabloner att gå efter vid beräkning av nedsättning?

Lawline svarar

Hej, Regler om hyra stadgas i 12 kap. Jordabalken (JB), ”https://lagen.nu/1970:994”. Vid avvikelse från den standard som en hyresgäst har rätt att kräva under hyresförhållandet som beror på hyresvärden han de påföljder som framgår av 12:11 JB göras gällande. Där föreskrivs i p. 3 att hyresgästen har rätt till skälig nedsättning av hyran under den tid som lägenheten är i bristfälligt skick. Under den tid som renoveringen har pågått så gör jag bedömningen att du bör ha rätt till nedsättning av hyran. Det kan dock bli problem att kräva nedsättning av hyran om du betalat den utan att protestera och påtalat bristen vilket framgår av avgörande från högsta domstolen och hovrätten (NJA 1916 s. 148 och RH 1988:11). Mig veterligen saknas schabloner vid beräkning av nedsättning av hyra och därav drar jag slutsatsen att det får bedömas från fall till fall. Det du i första hand bör göra är att kontakta din hyresvärd och undersöka om ni kan komma överens om en skälig hyresnedsättning. Når du ingen framgång med detta rekommenderar jag dig att kontakta hyresnämnden vilka kan hjälpa dig, ”http://www.hyresnamnden.se”. Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare