FrågaPROCESSRÄTTDomstol29/02/2012

Prövningstillstånd vid klagan över domvilla

Behöver en klagan över domvilla över ett tingsrättsbeslut/en tingsrättsdom prövningstillstånd i hovrätten?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Frågan är på sätt och vis relativt komplex. Enligt huvudregeln vilken kommer till uttryck i 59 kap 3 § rättegångsbalken krävs inte prövningstillstånd vid anhängiggörande av en klagan över domvilla. Samtidigt är det inte alltid självklart om en talan ska ses som ett överklagande eller som en klagan över domvilla varför det förekommer exempel i rättspraxis där prövningstillstånd nekats trots att talan av HD senare förklarades utgöra ett domvillobesvär. Samtidigt kan det vid ett sedvanligt överklagande finnas goda skäl att ge prövningstillstånd i de fall då domvillobesvär tangeras i överklagandet. Det korta svaret är dock att prövningstillstånd inte krävs. Med vänliga hälsningar
Carin AnnerénRådgivare