Innebörd i religion

Vad betraktas som religion i lagens mening? Kan en religion vara individuell? Måste den funnits i X antal år? Måste en religion vara "registrerad" för att konstitueras som en religion?

Lawline svarar

Hej! Det finns ingen direkt definition i en lag för religion eller trosuppfattning, men i förarbetet till diskrimineringslagen står det att det är ungefär samma sak som övertygelse. De ger även några exempel på vad som omfattas vilket är buddism, ateism och agnosticism. Däremot omfattas inte t.ex. rasistisk övertygelse. Även etiska eller filosofiska värderingar som inte har samband med religion anses inte vara religion enligt lagen. Det konstateras också att det inte är en så stor skillnad mellan religion och kultur. Religion i allmänhet måste inte vara registrerad eller funnits i ett visst antal år. Religionsfriheten i Sverige kräver bara att det är en person som utövar den för att det ska vara en religion och en rättighet. Enligt diskrimineringslagen finns det inte heller något krav på ett visst antal personer utan det är enbart i brottet hets mot folkgrupp. Där krävs det att det är en grupp personer som har en viss religion. Enligt lagkommentaren räcker det inte med en familj utan gruppen måste vara större, men något exakt antal kan jag tyvärr inte hitta. Jag hoppas att det ger dig lite svar på dina frågor. Med vänlig hälsning,
Louise ModinRådgivare