Resor påverka bedömning om svenskt medborgarskap?

Hej! jag har 2 frågor och hoppas att Ni kan hjälpa mig. jag ska söka svensk medborgarskap om 2 månader och jag åkte till Tyskland under 2008 och stannde där 2 och halv månader. i 2009 åkte igen till Tyskland och stannde 2 månader. i 2011 åkte jag till Irak och stannade där 2 veckor. min första frågan är dessa dagarna ska påverka på min ansökan om svensk medborgarskap med andra ordet för att få svenska medborgarskap måste stanna i Sverige 5 år. är min resa skulle påverka på denna 5 år? min andra frågan, fick jag permenent uppehållstillstånd enligt A paragraf 7 och jag e från Irak och jag åkte till Irak 2 veckor för att få Iraks pass är min resa skall påevrka på beslut som kommer från Migrationsverket Ang. Svensk medborgarskap? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap räknas som du redan vet de fem åren på den period du bott i Sverige. Migrationsverket har uttryckt att kortare resor utomlands såsom semester eller att man hälsar på en släkting inte ska påverka beslutet om svenskt medborgarskap vad gäller boende i Sverige i mer än fem år. Men om man har rest i mer än 40 dagar under ett år, dras dagarna som överstiger 40 bort från tiden man befunnit sig i Sverige. +Exempel+: Har du rest i 45 dagar på ett år dras 5 dagar bort. Har du rest i 60 dagar dras 20 dagar bort, och så vidare. Dina resor till Tyskland under 2008 och 2009 kan därför påverka hur lång tid du varit i Sverige. Din resa till Irak för att få ditt pass var bara två veckor och bör därför inte påverka tiden. Hoppas du fått lite klarhet i det hela! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare