När har en vara kommit i köparens besittning?

Hej, Jag har en fråga angående avlämnandet av en vara, min pappa skulle få en gräsklippare levererad hem till oss men när leveransen skedde var ingen hemma (den skedde tidigare än beräknat men min pappa hade bett säljaren att leverera den så snart den kom till butiken) så säljaren ställde gräsklipparen strax utanför våran tomt och dessvärre blev gräsklipparen stulen innan någon kom hem. Säljaren säger att vi måste betala gräsklipparen då han har levererat den. Enligt Köplagen 7 §, Skall varan transporteras till köparen inom en och samma ort eller inom ett område där säljaren vanligen ombesörjer transporten av liknande varor, sker avlämnandet när varan överlämnas till köparen. Detta stämmer in på oss men min egentliga fråga är vad menas exakt med denna mening "avlämnandet sker när varan överlämnas till köparen. " Alltså min fråga är, kan man säga att gräsklipparen blev överlämnad till oss?? Tack på förhand!! MVH Frida

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Om din far har köpt gräsklipparen i egenskap av konsument (dvs. för enskilt bruk) är det konsumentköplagen (KKöpL) som är tillämplig, se 1 § 1 st. Enligt KKöpL 8 § övergår risken för varan på köparen när varan har avlämnats till köparen. Om köparen bär risken för varan måste han betala för den även om den förstörs, kommer bort eller försämrats genom en händelse som inte beror på säljaren. Enligt KKöpL 6 § anses varan avlämnad när den kommit i köparens besittning. En vara har kommit i köparens besittning om den t.ex. lämnas i brevlådan eller efter överenskommelse ställs på hans tomt även då köparen inte är hemma. Eftersom gräsklipparen i detta fall har ställts utanför din fars tomt, har den inte kommit i din fars besittning. Den kan därför inte anses ha blivit avlämnad till honom, och risken för gräsklipparen låg fortfarande på säljaren när den blev stulen. Säljaren har alltså inte fullgjort sin del av avtalet (att avlämna varan till din far) och din far är inte skyldig att betala för den. Om din far har köpt gräsklipparen i egenskap av näringsidkare gäller köplagen (KöpL), se 1 § 1 st. Då är det som du säger 7 § som blir aktuell. Enligt KöpL 13 § går risken över på köparen när varan avlämnats. Bedömningen när varan har avlämnats är samma som vid konsumentköp, dvs. när den kommit i köparens besittning. Det som skiljer KöpL från KKöpL är att KöpL är dispositiv, se KöpL 3 §. Detta innebär att det är möjligt att avtala om andra villkor än de som gäller enligt KöpL. Därför måste man alltid kontrollera köpavtalet för att veta vad som gäller. Konsumentköplagen hittar du här: https://lagen.nu/1990:932 Köplagen hittar du här: https://lagen.nu/1990:931 Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare