Fråga om tillståndskrav för utomhusfest och alkoholservering

Hej! Jag tänkte anordna en 2-dagars utefest för mina polare! Vi blir ca 100-150 personer och jag skulle gärna vilja veta vilka lagar jag borde vara medveten om. Tanken är att jag ska köpa in all sprit från Tegalob, för att sedan inkludera den i biljettpriset tillsammans med alla andra kostnader. Jag kommer inte göra någon vinst överhuvudtaget på evenemanget. Alla pengar går in i festen. Festen kommer att vara utomhus på en stor tomt, och inte ett avgränsat område med stängsel osv. Det kommer vara en scen där det spelar lite olika band om det spelar in på hur "organiserad" festen är. Jag har läst att man måste köpa spriten från systemet i andra trådar, dock så har jag också hört att om man kan bevisa i tullen att man ska ha en privat fest så är det OK. Jag är tacksam för all hjälp!

Lawline svarar

Hej Calle, Jag ska försöka besvara din fråga så bra som möjligt utifrån den information du givit. Vad som aktualiseras i ditt fall är huruvida du behöver något form av tillstånd för din fest och för serveringen av alkohol som skall äga rum på denna samt under vilka förutsättningar du kan köpa alkoholen från något annat ställe än systembolaget till din fest. Tillämpliga lagar är ordningslagen (https://lagen.nu/1993:1617) samt alkohollagen (https://lagen.nu/2010:1622). Om du skall ordna festen på en offentlig plats så krävs alltid tillstånd av polismyndigheten, eftersom du i din fråga nämner att du ska anordna den på en tomt så utgår jag från att marken är privat. I sådant fall kan festen medföra krav på tillstånd eller anmälan men behöver inte nödvändigtvis göra det. Ordningslagen delar in olika evenemang i två kategorier; allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Så länge huvudsyftet med tillställningen är att anordna en fest och inte hålla en konsert så kommer den att falla in under kategorin offentlig tillställning under förutsättningen att den är just offentlig. Huruvida din fest kan anses som offentlig eller inte bedöms främst utifrån omfattningen av tillställningen och villkoren för tillträdet till denna. Gränserna för när en tillställning övergår från att vara privat till offentlig avgörs från fall till fall men generellt kan sägas att för att en tillställning skall räknas som icke-offentlig och vara befriad från tillståndskrav så måste den vara genuint privat och inte enbart så till namnet. Du skall med andra ord ha någon form av personlig anknytning till alla inbjudna och biljetterna får inte distribueras till utomstående. Om du känner dig osäker så skulle jag rekommendera dig att kolla upp eventuellt tillståndskrav hos polisen. Vid införsel och privatimport av alkohol gäller att alkoholen du köpt enbart får konsumeras för eget bruk. Inköp av alkohol till en större privat fest räknas generellt som konsumtion för eget bruk men med tanke på deltagarantalet och framförallt att du kommer ta betalt för alkoholen så är det troligt att tullen kommer att anse att syftet för importen är kommersiellt. Det är tullen som i varje enskilt fall avgör om alkoholen i fråga kan anses vara avsedd för eget bruk. Desto mer du tänker införskaffa desto större är chanserna att tullen kommer att anse att alkoholen inte kan anses vara avsedd för eget bruk om du inte kan styrka motsatsen. I sådana fall kommer tullen att beslagta din beställning. Om du beställer alkoholen via internet så är du skyldig att betala skatt för denna i Sverige. Om du själv transporterar varorna in i landet så behöver du inte betala Svensk skatt. Vid servering av alkohol krävs i vanliga fall serveringstillstånd men detta behövs inte om serveringen sker vid enstaka tillfällen och till en förutbestämd krets av personer och försäljningen av alkoholen sker till inköpspris. Vh,
Benjamin Rönne-PetersenRådgivare