FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott08/03/2012

Kassörens ansvar vid kontroll av legitimation.

Om man arbetar i en butik/restaurang och ber om legitimation av kunden och misstänker att det inte är den rätta personen, kan man då dömas för något som kassör? Om man ändå godtar legitimationen?

Lawline svarar

Det framgår inte av din fråga varför legitimation kontrolleras. Om alkohol serveras på restaurangen blir alkohollagen tillämplig se https://lagen.nu/2010:1622. 11 kap. 9 § alkohollagen säger att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet säljer till någon som är under 18 år kan bli dömd för olovlig dryckeshantering till böter eller fängelse i högst 6 månader. Eftersom servitrisen uppenbarligen granskat legitimationen blir det vid en eventuell rättegång fråga om bevisning. Är det uppenbart att det inte är samma person som på kortet kan du bli dömd för oaktsamhet. Det är ditt ansvar att personen är över 18 år, om du är osäker är det bäst att inte sälja. Vid försäljning av tobak blir tobakslagen tillämplig. Där finns det skyldighet att förvissa sig om att personen är över 18 år enligt 12 § tobakslagen (https://lagen.nu/1993:581). 27 § tobakslagen säger att om du säljer till någon under 18 år kan du dömas för olovlig tobaksförsäljning till böter eller fängelse högst 6 månader. Att förvissa sig är ett högt ställt krav, om försäljaren är osäker bör han/hon inte sälja även i denna situation.
Lawline RådgivareRådgivare