FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/03/2012

Försäljning av specialtillverkad vara.

Vi är ett företag som såld en garageport til ett annan företag efter de specifikationerna de gett, de har bekräftat våran orderbekräftelse, så vi satte igång att producera efter special mått. Nu när de mottagit varan säger de att det er fel och vägrar betala, men kan de göra så när vi skriftligt har skickat en orderbekräftelse och det dess utom är b2b. Har för mig att inte ångerrätten gäller då.

Lawline svarar

Hej! I det här fallet har ett företag sålt en vara som specialtillverkats enligt särskilt angivna mått till ett annat företag. I detta fall blir Köplagen (1990:931) tillämplig, https://lagen.nu/1990:931. I köplagen finns det inte någon reglering om verkan utav en orderbekräftelse. En orderbekräftelse har alltså ingen verkan köprättsligt, dock torde det förhållandet att köparföretaget har bekräftat orderbekräftelsen tala för att de hade för avsikt att fullfölja köpet. En köpare har inte heller en ångerrätt enligt köplagen om det inte har avtalats om öppet köp mellan parterna, se 16 § köplagen. Enligt köplagen gäller att om det föreligger ett fel i den sålda varan i enlighet med 17-18 §§ köplagen, har köparföretaget rätt att bland annat hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar kravet. Därutöver har köparföretaget rätt att kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Det är svårt att ge ett klarare svar än så här då det inte framgår av frågan +vad som köparföretaget anser utgöra fel i den sålda varan+. Möjligen kan viss härledning finnas i 51 § och framåt i köplagen. Jag hoppas dock att ni finner mitt svar någorlunda klargörande.
Stefan FagerbringRådgivare