Rätt att häva konsumentköp

Hej! Jag har köp en jacka och inom tre veckor blev det 70% rea på den. Undrar om man kan få tillbaka mellanskillnaden till ordinarie priset som jag köpte jackan.

Lawline svarar

Hej! Som huvudregel gäller att ingångna avtal ska hållas. Detta innebär att butiken du köpte jackan av inte har någon generell skyldighet att ta tillbaka den. I vissa lägen har man rätt att häva ett köp, men då måste säljaren antingen vara i dröjsmål eller så måste det vara fel på den sålda varan och felet måste vara av väsentlig betydelse för köparen, se 29 § konsumentköplagen ( https://lagen.nu/1990:932 ). Eftersom att säljaren inte har en generell skyldighet att ta tillbaka jackan så är den enda chansen att häva köpet, om varken fel eller dröjsmål föreligger, om ni avtalade om öppet köp. Vid distansköp (t.ex. via nätbutiker) gäller en lagstadgad ångerfrist om 14 dagar, se 2 kap 9 § distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) https://lagen.nu/2005:59 . Av din fråga framgår det inte om du köpt i fysisk butik eller via internet men du nämnde tre veckor vilket gör att en eventuell ångerfrist ändå har gått ut. Att priset på varan går ner genom rea kan alltså inte i sig ge dig en rätt att få lämna tillbaka.
Olle LindbergRådgivare