FrågaPROCESSRÄTTDomstol13/03/2012

Överklagande av dom i brottmål med böter som påföljd

Om man blivit dömd för stöld mot sitt nekande,dagsböter och villkorligt.hur stor är chansen att utslaget/domen blir annorlunda om man överklagar.?är det någon ide att överklaga eller ta straffet som det är?Idag är sista dagen att överklaga

Lawline svarar

Först och främst behövs det utredas om det överhuvudtaget finns möjlighet att överklaga hos hovrätten. En villkorlig dom i brottmål som avser böter kräver prövningstillstånd för att den skall kunna överklagas till hovrätten. Prövningstillstånd beviljas enligt RB 49:13 och avser två olika situationer: Ändringsdispens innebär att prövningstillstånd medges då det finns anledning att betvivla riktigheten i tingsrättens dom. Utifrån bevismaterialet och förundersökningen, gör HovR:n en bedömning huruvida ett återupptagande av fallet skulle kunna innebära ett annat utfall. I de fall det inte går att bedöma riktigheten av tingsrättens dom p.g.a. en otydlig dom eller ett omfattande bevismaterial, medges överklagan genom en s.k. granskningsdispens. Faller din dom under någon av dessa situationer, ska du skicka in ditt överklagande och ansökan om prövningstillstånd till domstolen. RB 51:4 meddelar de uppgifter din ansökan skall innehålla. Du skall bl.a. uppge tingsrättens målsnummer, namnet på den tingsrätt du dömdes i, förklara varför hovrätten bör ändra domen till din fördel och varför du bör meddelas prövningstillstånd. Du bör presentera bevis som talar till din fördel och som styrker din version av händelseförloppet. Chansen att utfallet blir annorlunda om du lyckas få ett prövningstillstånd, kan jag inte bedöma då jag inte läst domen. Det är dock en indikation på att tingsrätten har missat någonting, om fallet tas upp i högre instans trots att det krävs prövningstillstånd. Detta skulle kunna innebära att utgångsläget ser annorlunda ut i en ny rättegång. Mvh/ Charley Nyström Tesch
Charley Nyström TeschRådgivare