FrågaPROCESSRÄTTDomstol14/03/2012

Avgörande för val av tingsrätt samt möjlighet till byte av tingsrätt

Hej! Ang. en ansökan om kvarsittning/bodelning vad är det som avgör vilken Tingsrätt man "hamnar hos" och har man rätt att byta till en annan ?

Lawline svarar

Ansökan om bodelning görs till den tingsrätt som tillhör den kommun du tillhör, d.v.s. den kommun du är bosatt i. För närmare information om vilken tingsrätt du bör skicka in din ansökan till, se www.domstol.se. Genom ansökan tilldelas ni en gemensam bodelningsförrättare (ofta en advokat) som beräknar era tillgångar och fattar beslut om vad som ska ingå i bodelning. Är du missnöjd med bodelningsförrättarens beslut, kan du väcka talan vid tingsrätten och tvist uppstår. Rätt att byta till annan tingsrätt föreligger om det finns särskilda skäl. Som särskilda skäl räknas t.ex. att din försvarare är bosatt väldigt långt bort ifrån tingsrätten och att detta skulle föranleda merkostnader och en mer utdragen process än nödvändigt. Mvh, Charley Nyström Tesch
Charley Nyström TeschRådgivare