Garanti alternativt reklamation enligt konsumentköplagen.

Hej, Jag köpte en resväska för ca 10 månader sedan som gick sönder under min senaste resa. Jag upptäckte skadan först en vecka efter att jag kommit hem. Företaget som jag köpte väskan av säger att jag måste ha en skadeanmälan från flygbolaget jag åkte med för att ersätta mig, de säger att de inte ersätter skador som uppståt vid flygningen, ska inte en resväska hålla när man reser med den? Skadeanmälan skulle då ha gjorts direkt på flygplatsen efter jag landat, men då hade jag inte upptäckt skadan. Väskan har en garanti på fem år, ska inte den gälla fastän jag inte har en skadeanmälan?

Lawline svarar

Om vi förutsätter att du i egenskap av konsument köpt en ny väska i fysisk butik är det konsumentköplagens regler som blir tillämpliga. Det framgår inte precis vad den femåriga garantin avser, om detta är ospecificerat anses det omfatta att väskan går sönder. I 21 § Konsumentköplagen kan man läsa följande: _Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar. Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida._ Utanför garantin är alltså om skadan beror på olyckshändelse, vanvård eller onormalt brukande. Det är säljarens problem att bevisa detta. Någon skadeanmälan behövs inte. Att flyga med en resväska är inte att anse som onormalt brukande. Om garantin är specificerad till att inte täcka in skador av det slag som uppstått (t.ex. om undantag gjorts för flyg) hamnar vi i de vanliga reglerna om ”fel i varan”: *20 § *_Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare._ *Vad som avses med fel * *16 §* _Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel. Om inte annat följer av avtalet, skall varan 1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används, 2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål, 3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och 4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan._ Om väskan gått sönder pga. av bristande kvalitet kommer detta att anses som ett ”fel i varan”. Eftersom det gått mer än sex månader efter köpet faller det emellertid på din lott att bevisa att det inte är din vanvård eller liknande som orsakat skadan. Om säljaren krånglar och du baserat på svaret ovan tycker att du har rätt bör du kontakta allmänna reklamationsnämnden. Säljaren kan välja att laga eller ge dig en ny väska, eller häva köpet. Om väskan inte går att använda har du rätt att göra ett s.k. täckningsköp, dvs. köpa en ny, någotsånär likvärdig väska som säljaren sedan får står för.
Henrik VingeRådgivare