Allmänt aktsamhetskrav i lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor.

Hej! Jag undrar om lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor är tillämplig på privatpersoner som innehar t ex explosiva varor utan tillstånd eller tillämpas den bara på näringsidkare som hanterar sådana här typer av varor i sin verksamhet?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Svaret på din fråga går att finna i 6 § i lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (https://lagen.nu/2010:1011). Grundläggande aktsamhetskrav vid hantering av brandfarliga och explosiva varor fastslås i lagens 6 §. Detta är ett generellt krav som gäller vid all befattning med sådana varor som kan komma i fråga. Det skulle kunna beskrivas som en minimigräns av aktsamhet som varje person vid hantering dessa varor måste ta hänsyn till. Paragrafen inleds med orden ”Den som hanterar” vilket hänvisar till alla individer som har någon befattning med brandfarliga och explosiva varor . ”Den som hanterar” ska läsas så att detta innefattar både en enskild person utan tillstånd men även en näringsidkare med tillstånd. Alltså till alla som befattar sig med hantering av dessa varor. Detta då själva frasen tar sikte på individen som befattar sig med brandfarliga och explosiva varor och skapar en ansvarsgrund för just denne. Det finns inga begränsningar i kravet på aktsamhet som kan anknytas till yrkesmässig verksamhet. Vid hantering av brandfarliga och explosiva varor finns en föreskriven åldersgräns på minst 18 år. Detta innebär att både en enskild person utan tillstånd och en näringsidkare med tillstånd inkluderas av lagen. Med vänlig hälsning
Hannah JakobssonRådgivare