Sexuella trakasserier

Jag arbetar som doktorand, ett jobb som tidvis innebär undervisning. Vid ett tillfälle för några veckor sedan befann jag mig sent på kvällen på ett uteställe och kom där i samspråk med en grupp kvinnor. En av dem berättade att hon haft mig som lärare för ca två år sedan. När hon sade det kände jag vagt igen henne. Vi pratade sedan i ca 5 minuter om kursen och hennes intryck av den. Sedan upphörde samtalet och vi hade ingen mer kontakt. Det som oroar mig är att mitt beteende skulle kunna tolkas som ett närmande. Har hon grund för att anmäla mig för sexuella trakasserier?

Lawline svarar

Hej. Du behöver inte vara orolig. Du har inte gjort dig skyldig till något brott genom att prata med en av dina gamla studenter om hur hon upplevde kursen osv. Sexuella trakasserier innebär att någon blir utsatt för kränkande behanling eller bemötande av sexuell natur. Exempel på sådana handlingar som kan anses utgöra sexuella trakasserier är allt från obehagliga blickar, visslingar, kommentarer som anspelar på sex, spridande av rykten av sexuell natur till beröring med sexuell inriktning eller oönskade meddelanden av sexuell karaktär. När handlingar av detta slag sker i anknytning till en arbetsplats, en skola eller en högskola/universitet, det vill säga exempelvis mellan en lärare och en elev, kallas det för sexuella trakasserier enligt Diskrimineringslagen. Sker de utan anknytning till något av ovanstående, det vill säga exempelvis mellan två okända personer på krogen, kallas det för sexuellt ofredande eller sexuellt övergrepp enligt 6 kapitlet Brottsbalken. Det låter inte som att du har behandlat din tidigare student på ett kränkande sätt eller gjort dig skyldig till ett bemötande av sexuell natur. Att konversera med en tidigare student är inget brott. Länk till Diskrimineringslagen: (https://lagen.nu/2008:567) Länk till Brottsbalken: (https://lagen.nu/1962:700) Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare