Vad påverkar vid beslut om körkortstillstånd?

Hej Har en fråga gällande körkortstillstånd,mitt körkort blev återkallat 2006 och och nu nästan 6 år efter så har jag ansökt om nytt tillstånd, saken är den att jag blev tagen för 3 år sen för ringa narkotika och nu för snart ett år sedan blev jag dömd för olovlig körning utan ens bli stoppad av polis men en polis vittnade i rätten att denne sett mig köra och eftersom lagens ord väger tyngre så vart jag dömd, min fråga är kan detta påverka mitt tillstånd nu,och hur isåfall det är 7 månader sen jag vart dömd för det sistnämnda. ska poängtera att jag inte har haft körkortstillstånd under denna tid mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Följande stadgas i 2 § körkortslagen: Körkortstillstånd får meddelas endast för den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig som förare av ett körkortspliktigt fordon. Körkortstillståndet gäller endast under en viss tid. Lämplighet med hänsyn till de personliga förhållandena förutsätter att sökanden inte är opålitlig i nykterhetshänseende och i övrigt kan antas komma att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. Lämplighet med hänsyn till de medicinska förhållandena förutsätter att sökanden har tillfredsställande syn för att köra fordon av det slag ansökningen avser och att sökanden i övrigt uppfyller de medicinska krav som är nödvändiga med hänsyn till trafiksäkerheten. Det är mycket svårt för mig att svara på hur Länsstyrelsen kommer bedöma just din ansökan om körkortstillstånd. Men då du har trafikbrott bakom dig kan detta komma att påverka bedömningen negativt då det skulle kunna ses som en indikation på att du inte är lämplig i trafiken. Jag föreslår att du tar kontakt med ditt läns Länsstyrelse för att få lite tydligare svar på hur de gör sin bedömning samt vad som brukar ligga till grund för avslag på ansökan. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare