FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/04/2012

Fel i varan

Hej, Jag har sålt en begagnad vara som privatperson till en annan privatperson över internet. Betalning har kommit och före leverans har det uppkommit ett fel på varan som informerats köparen. Vilka regler gäller nu? Har jag rätt att erbjuda köparen pengar tillbaka eller har köparen någon rätt att kräva att få felet avhjälpt? OBS Varan är inte levererad. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Har ni inte avtalat om vem som har ansvaret, exempelvis att köparen har ansvaret när denne har betalat, så har du ansvaret tills varan är överlämnats till köparen. Avhjälpande brukar vara det första man försöker med när det uppstår ett fel. Eftersom in har ett avtal så har köparen rätt att få varan och därmed även få den reparerad. Du behöver dock inte göra det om det uppstår olägenhet eller om det är väldigt dyrt för dig. Att ge pengarna tillbaka (häva köpet) brukar vara sista utvägen, men du kan alltid erbjuda köparen det. En annan lösning som kanske kan gå är att erbjuda köparen prisavdrag. Du hittar reglerna om det här i köplagen (https://lagen.nu/1990:931)speciellt paragraferna 34 till 37. Med vänlig hälsning,
Louise ModinRådgivare