Fel i vara, reklamation och hävning

Jag skriver till er med anledning av att jag har ett ärende gällande reklamation med en butik som jag tror inte riktigt följer de riktlinjer de borde. Det gäller en väska som är mindre än tre månader gammal. När jag fick den var en söm trasig till fästet av kedjan. Detta valde jag att själv åtgärda då jag var ivrig på att använda den och befann mig i Skåne över julen (väskan är köpt i Stockholm). Kort därefter lossnade fästet till kedjan. Detta åtgärdade då butiken, med ett fäste som skiljer sig från de andra. Det vill säga att kikar man närmre på väskan ser man att den är lagad. Nu har dessutom båda löparna till dragkedjan gått av och en till söm gått upp vid fickan till det fästet ni lagade. Min fråga - Har jag rätt att häva köpet och få mina pengar tillbaka? Stort tack för hjälpen! Vänligen,

Lawline svarar

Hej, Frågan aktualiserar konsumentköplagen (se http://lagen.nu/1990:932). Vad som anses vara ett fel enligt konsumentköplagen anges bland annat i 16 §. Ett fel föreligger alltid om varan i något avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet. Väskans pris kan vara en indikator på vad du med fog kunde förvänta dig av väskans kvalité. Jag utgår fortsättningsvis från att du kan anses ha kunnat förvänta dig en högre kvalité på väskans dragkedjor och sömmar när du köpte väskan. Enligt 20 § svarar säljaren för sådana fel som funnits redan vid avlämnandet av varan, även om dessa visar sig först senare. Enligt 20a § presumeras ett fel som visar sig inom sex månader efter köpet ha funnits vid avlämnandet. Det är upp till säljaren att motbevisa detta. För att få åberopa felet måste köparen reklamera felet (23 §). Detta måste göras till säljaren inom skälig tid från det att hon eller han *märkt eller borde ha märkt felet* (2 månader är alltid skälig tid). Visar det sig att det rör sig om ett fel som säljaren är ansvarig för kan köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning och pengarna tillbaka. För hävning krävs dock att felet är av väsentlig betydelse (29 §). Observera dock att även om köparen kräver hävning har säljaren rätt att istället avhjälpa felet eller leverera en ny vara istället om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen(27 §) Vänligen
Rasmus JosefssonRådgivare