Grundlaggsskyddad äganderätt

Strider inte strandskyddet gentemot egendomrätten i grundlagen, om inte hur kommer det sig??

Lawline svarar

I regeringsformen, det vill säga i en Sveriges grundlagar, stadgas det i 2 kap. 18 § att varje medborgares egendom är tryggad mot diverser ingrepp från det allmänna. Denna rättighet är däremot inte absolut. I samma mening i samma lagrum framgår det nämligen att inskränkningar kan ske om "det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen." Vad som utgör angelägna allmänna intressen framgår inte direkt i regeringsformen utan det specificeras i de olika relevanta lagarna. I Miljöbalkens 7 kap. 13 § framgår det att ett strandskydd ska finnas vilket enligt 15 § samma kapitel medför vissa inskränkningar i ägarens möjligheter att utnyttja sin egendom. Däremot får inte strandskyddet vara för omfattande utan viss hänsyn ska tas till den enskildes rätt enligt Miljöbalken 7 kap. 25 §. Sammanfattningsvis kan det sägas att strandskyddet inte strider mot grundlagen utan det allmännas rätt till att kunna utnyttja stränder väger ibland tyngre än fastighetsägarens intressen. Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare