Risken övergång konsumentköp

Hej! Om en konsument går i en butik och råkar ta sönder en TV som han tänkt köpa, vem bär det juridiska ansvaret? Blir han förpliktigad att betala för varan? Eller bär butiken risken för varan tills konsumenten betalat?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Risken för varan är ett uttryck som används för att beskriva vem av köparen och säljaren som är ansvarig för en vara om den av en olyckshändelse eller liknande skulle gå sönder. Det vill säga då varan går sönder på ett sådant sätt som varken köparen eller säljaren varit ansvarig för. Om en konsument köper en vara övergår risken för varan från säljaren till konsumenten när varan avlämnas. Vid köp i en affär borde det inträffa när konsumenten betalat i kassan och går därifrån med varan, 6 § och 8 § konsumentköplagen, se https://lagen.nu/1990:932. I det här fallet verkar det dock som att det är konsumenten som orsakar att tv:n går sönder och då kan konsumenten vara skadeståndsskyldig beroende på om konsumenten varit vårdslös eller inte. Detta följer av 2 kap. 1 § skadeståndslagen, se https://lagen.nu/1972:207. Konsumenten kan alltså vara betalningsskyldig för tv:n då konsumenten kan anses ansvarig för skadan. Mvh
Linus ÖrnulfRådgivare