FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott05/04/2012

Osant intygande

Hej! Min fråga gäller bodelning mellan syskonbarn. Är det straffbart att lämna in en bouppteckning till SKV när inte alla legala arvingar blivit kallade till bouppteckningen? Man skriver ju under på heder o samvete. Hur kan förrättningsmännen godkänna en felaktig bouppteckning....Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Om man i en skriftlig handling intygar något som man vet är osant och som rör annat än de enbart egna angelägenheterna kan man begå brottet osant intygande, 15 kap. 11 § brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700. Frågan här är alltså om det finns några osanna uppgifter i den skriftliga handlingen som man intygar. För att det ska vara frågan om osant intygande krävs också att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Det kravet är uppfyllt om man på ett osant sätt intygar handlingar som ska ligga till grund för registrering hos skatteverket. Mvh
Linus ÖrnulfRådgivare