Hur det egna företagets konkurs påverkar huset.

Jag driver sedan 1992 ett företag , jag är gift sedan 1994 och nu funderar jag på vad som händer ved vårt hus om jag går i konkurs vi står båda på lagfarten ? kan jag skänka huset till min fru så att de EJ kan ta det vid en ev - konkurs

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För det första är det avgörande i vilken företagsform du driver ditt företag. Handlar det om ett aktiebolag stadgar huvudregeln att du i egenskap av aktieägare inte har något betalningsansvar för bolagets skulder. Detta framgår i aktiebolagslagen 1 kapitlet 3 § 1 stycket. Det faktum att man på detta sätt skiljer mellan bolagets och ägarnas ekonomier är en av fördelarna med att driva ett bolag i aktiebolagsform. Om ett aktebolag börjar dra på sig stora skulder kan ägaren sätta det i konkurs utan att han eller hon påverkas personligen. Det finns däremot undantag enligt vilka en ägare i ett aktiebolag kan bli betalningsansvarig för aktebolagets skulder. Exempelvis stadgas det i aktiebolagslagen 25 kapitlet 19 § att en ägare kan bli betalningsansvarig om han eller hon fortsätter att driva bolagets verksamhet trots att bolaget borde ha likviderats. Men som sagt, huvudregeln är att aktiebolagets eventuella konkurs inte påverkar ägarens privata ekonomi där inräknat hans eller hennes hus. Om du däremot driver ditt företag som en egen firma ser situtionen väldigt annorlunda ut. I detta fall är ägarens privata ekonomi och företagets motsvarighet en och samma förmögenhetsmassa och en eventuell konkurs kan få allvaliga konsekvenser för till exempel ägarens bostad. Till skillnad från vad som gäller för ett aktiebolag kan inte ägaren av en enskild firma sätta firman i konkurs och på så sätt undslippa bolagets skulder. Dessa följer istället med honom eller henne personligen. Om vi fortsättningsvis antar att du driver ditt företag som enskild firma kan följande sägas angående ert hus. Går din enskilda firma i konkurs finns det en risk att ditt hus kommer bli sålt i syfte att täcka skulderna i enlighet med konkurslagen 8 kapitlet 6 §. Äger din fru hälften av huset har hon rätt till hälften av försäljningslikviden. Tyvärr har det visat sig i praxis att försäljningspriset vid exekutiv auktion inte blir fullt så högt som det skulle ha blivit under mer normala omständigheter. Hon har även rätt att köpa din del om hon har råd med detta. Du har helt rätt att du kan ge huset som gåva till din fru i syfte att slippa sälja det vid en eventuell konkurs. För att denna möjlighet inte ska missbrukas av konkursgäldenären finns det däremot vissa tidsbestämmelser i konkurslagen som måste iaktagas. För det första kan det konstateras att din fru anses som närstående enligt konkurslagen 4 kapitlet 3 § 1 stycket vilket får avgörande betydelse gällande möjligheten till så kallad återvinning av gåvan av huset. Konkurslagen 4 kapitlet 6 § 1 stycket är ett ganska svårläst lagrum men sammanfattningsvis stadgas där att om du ger huset i gåva till din fru inom tre år från konkursen kan gåvan gå åter och huset kan således säljas exekutivt. Tvärtom innebär detta att ert hus blir skyddat om gåvan har fullbordats för mer än tre år sedan räknat från konkursen.
Johan WahlbomRådgivare