FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/04/2012

Falskt larm - BrB 16:15?

Hej. En mor anmäler sitt barn försvunnet. Det blir en stor polisutredning. En person blir häktad men frisläppt i brist på bevis. Slutligen kommer det fram att mamman tillsammans med barnet planerat försvinnandet för att komma undan en misshandlande make och far. Hur rubriceras brottet och vad blir påföljden för mamman? Tack

Lawline svarar

Hej! I det här fallet gäller följande. Mammans handlande uppfyller i det här fallet de +objektiva+ rekvisiten för brottet "Falskt larm" enligt Brottsbalken 16 kap. 15 §, se https://lagen.nu/1962:700#K17. För att mamman ska kunna göras ansvarig för sitt handlande krävs även att det föreligger s.k. +subjektiv täckning+, med andra ord att mamman har handlat uppsåtligen i förhållande till de objektiva rekvisiten. Mamman har här +oriktigt+ uppgett att det föreligger +fara+ för en +människas liv och hälsa+, i det här fallet att hennes barn skulle ha försvunnit trots att hon tillsammans med barnet har planerat försvinnandet. I brist på ytterligare information om fallet som sådant kan jag inte närmare uttala mig om mamman i det här fallet har gjort sig skyldig till en brottslig handling men det torde inte vara osannolikt att så är fallet. Då mammans handlande i det här fallet har lett till att en stor polisutredning har startat kan det eventuellt röra sig om ett grovt brott, grovt falskt larm, Brottsbalken 16 kap. 15 § 2 st. För brottet Falskt larm är föreskrivet böter eller fängelse i högst ett år. Om brottet är att anse som grovt är föreskrivet fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Det finns dock vid bedömningen av straffvärdet en öppning för att beakta att mammans handlande har föranletts av det faktum att hennes make har misshandlat både henne och barnet, vilket skulle kunna ses som en förmildrande omständighet för mamman, Brottsbalken 29 kap. 3§.
Stefan FagerbringRådgivare