Arbetsgivarens rätt till arbetstagarens upphovsrätt

Hej, Jag studerar på universitet och har en fundering kring inspelning av föreläsning i videoformat. En föreläsare har godkänt att spela in föreläsningen med videokamera, vilka inskränkningar kan det finnas mot lärosätet. Har universitetet någon del av informationen som sägs i föreläsningen, dvs äger rättigheter eller kan man med gott samvete spela in föreläsningen? Tacksamt för ett utförligt svar.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för din fråga. En föreläsnings innehåll och dess eventuella bilder kan vara skyddad av upphovsrätten (https://lagen.nu/1960:729). Den som har skapat upphovsrätten är den som i regel innehar upphovsrätten. Om föreläsaren har skapat innehållet i föreläsning har det alltså denne som förfogar över dess upphovsrätt. Det kan dock finnas avtal mellan föreläsaren och arbetsgivaren, i detta fall universitetet, om vem som ska rätt till upphovsrätten. Detta framgår oftast av anställningsavtal. Som huvudregel har arbetstagaren rätt till sina upphovsrätter i förhållande till arbetsgivaren. Om föreläsaren har skapat föreläsningens innehåll och gett Dig sitt medgivande ser jag inga problem med att Ni spelar in föreläsningen för eget bruk. Däremot bör Ni inte sprida föreläsningen om inte medgivandet omfattar detta eftersom det kan strida mot upphovsrätten.
Lawline RådgivareRådgivare