Condictio indebeti

Ibland får vi in okända inbetalningar. Jag har läst om fall med felaktiga betalningar, Condictio indebiti, men saknar ett resonemang om storleken på betalningarna. Vi betalar alltid tillbaka pengarna till de som betalat felaktigt och hör av sig. Större belopp efterforskar vi. Men kan man dra en gräns vid ett visst belopp när man inte efterforskar vem som betalt, tex 300 kr, 500 kr eller 1000 kr? Är det i så fall olika för en privatperson eller ett företag? Jag arbetar på en organisation som säljer varor för mindre belopp. Våra produkter kostar från 40 kr till ett par tusen kronor. Omsättningen uppgår till ca 16 Mkr. För en del av verksamheten har vi en extern kundreskontra medan vi sköter en del själva.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det rör sig precis som du säger om, "condictio indebeti" (återkravsrätt). Det saknas lagreglering för området men däremot finns en del praxis. Huvudregeln är att en felaktig utbetalning ska återgå till den personen som har gjort utbetalningen. Det finns dock undantag från huvudregeln. För att undantaget ska vara tillämpligt krävs att mottagaren är i god tro om utbetalningen samt att mottagaren har inrättat sig efter den (vilket oftast innebär att man har förbrukat pengarna). I bedömningen väger man också in hur lång tid som har förflutit sedan inbetalningen. Ju längre tid som har gått sedan utbetalningen, desto större anledning finns att vägra återkrav. Viss hänsyn tas till partsföhållandet, om det rör sig om näringsidkare eller privatperson samt parternas möjlighet att överblicka situationen. I ert fall rör det sig om "okända inbetalningar". Om undantaget ska vara tillämpligt krävs att man är i god tro om utbetalningen. Då det verkar som att ni på företaget är medvetna om att inbetalningarna är felaktiga går det inte att hävda god tro. Det finns ingen nedre gräns för felaktigt inbetalda penningbelopp som man inte behöver betala tillbaka, huvudregeln gäller. Felaktigt inbetalda penningbelopp ska återbetalas. Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare