FrågaPROCESSRÄTTDomstol13/04/2012

Tvist om ägande

Ägande?! Hur driver man enklast ett mål i ägande tvist? Den ena parten har alla kontrakt i sitt namn, dock kan motparten styrka i form av internetkonversationer att det finns ett delägandeskap. Hunden som det handlar om har till en början bott hos parten som inte innehar kontrakt eller bevis på ägande, för att slutligen flytta till den som innehar alla papper. Kan den parten med alla kontrakt enkelt yrka på eget ägande av hunden, om inte, kan man tvinga den andra parten att sälja sin del? Detta är en del av en tvist där motparten redan anmälts för urkundsförfalskning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Om det råder oenighet om vem som äger en viss egendom (en hund ses juridiskt som lös egendom) kan man väcka en så kallad fastställelsetalan vid en tingsrätt, 13 kap. 2 § rättegångsbalken, se https://lagen.nu/1942:740. Om domstolen tar upp frågan kommer den att avgöra vem som har äganderätten till hunden. Under förberedelserna inför rättegången kommer domstolen att be er presentera de bevis ni har och förmodligen få er att komma överens utan att någon huvudförhandling behöver hållas. För att domstolen ska ta upp frågan krävs det att den anser att oenigheten är till skada för den som har väckt talan. Hur du väcker talan vid domstol kan du läsa om är http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/. Mvh
Linus ÖrnulfRådgivare