FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/04/2012

Tullbrott - Ta paket utan att betala tullskatt

Hej! Jag har varit i japan i 6 månader och har nyligen kommit hem. Jag lämnade ett paket kvar där plus 1000kr för att min vän skulle skicka paketet till mig då jag kommit hem i sverige. Jag har nu kommit hem redan och min vän skickade paket som planerat. Då jag nu ska hämta ut paketet på postens utlämnings ställe så har jag fått en tullavgift på 766kr på grund av att mitt värde på paketet är 18000yen motsvarande 1503 svenska kronor. Vad skulle hända då jag står där i butiken med mitt paket rakt under näsan, tar paketet och bara går iväg med det? Mvh Jens

Lawline svarar

Det skulle sannolikt ses som ett tullbrott enligt Lagen om Straff för smuggling. Lagen hittar du här: https://lagen.nu/2000:1225#P3S1 Jag tror att det skulle ses som att handlingen bryter antingen mot 2:a eller 4:e punkten i 3:e paragrafen lydande: "För tullbrott döms[]den som uppsåtligen ger upphov till fara för att tull, annan skatt eller avgift undandras det allmänna eller felaktigt tillgodoräknas eller återbetalas till honom själv eller annan genom att" Enligt 9:e paragrafen döms den som begår ett ringa brott enligt 8:e paragrafen till böter. Grovt tullbrott ger straff om lägst 6 månader, högst 6 år. Med hänvisning till 10:e paragrafens andra stycke finns det knappast någon grund att anse brottet vara grovt.
Thomas HefnerRådgivare