Skenrättshandling och överlåtelse

Adam upprättade ett skuldebrev med beloppet 100 000:- att betalas till innehavaren. Adam överlämnade skuldebrevet till Berit, som var helt införstådd med arrangemanget. Syftet var att Adam skulle framstå som skuldsatt för att minska den del av hans tillgångar som skulle dras in i bodelningen efter äktenskapsskillnaden från hans fru Belinda. 1. Kan Berit kräva Adam på 100 000:- om hon insisterar? 2. Skulle det göra någon skillnad om Berit överlät skuldebrevet till en inte ont anande Igor för en skuld Berit haft till honom på samma belopp? 3. Kan Igor kräva betalt av Adam på beloppet 100 000:-?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för dina frågor. 1. Berit kan kräva Adam på 100 000:- men det förutsätter att alla grundläggande avtalsrekvisit är uppfyllda för att en rättshandling ska föreligga. I detta fall kan det föreligga brist i avsikt att binda sig vilket även Berit vet om. Således är det sannolikt att Berit inte kan kräva Adam. 2. Ja, det blir skillnad eftersom Igor, såsom tredje part,särbehandlas enligt 34 § AvtL (https://lagen.nu/1915:218). 3.Om det föreligger ett giligt skuldebrev kan Igor kräva betalt av Adam om Igor är i god tro enligt 34 § AvtL. I detta fall var Igor inte ont anande och således kan Igor kräva Adam på 100 000:-.
Lawline RådgivareRådgivare