FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/10/2006

Friskrivningsklausuler vid köp av fastighet

Friskrivninsklausul - igen. Vad jag förstår så kan en friskrivningsklausul inte vara hur generell som helst för bli gällande. Hur pass gällande är en friskrigningsklausul formulerad på följande sätt: "Säljaren friskriver sig från allt ansvar för byggnadens skick. Köparna kan därför inte göra gällande någon påföljd på grund av fel i fastighet. "

Lawline svarar

Hej! Friskningar och dess räckvidd är ett omdiskuterat område inom avtals- och obligationsrätten. Varje klausul skall bedömas självständigt även om vissa klausultyper alltid eller oftast är otillåtna. Även andra faktorer än klausulens utformning får betydelse för dess räckvidd, såsom placering i avtalet och förhållandet mellan avtalsparterna. Angående den omnända friskrivningsklausulen kan följande sägas. I förarbetena till JB 1970(proposition 1970:20 s. 212) antyddes att friskrivningar där, av vilka inte klart framgick, i vilka avseende säljaren ville friskriva sig och som hade generell karaktär inte borde godtas. Den osäkerhet som till följd av dessa uttalande förelåg har i viss mån emellertid undanröjts av HD. NJA 1975 s. 545 gällde en liknande klausul som du beskriver ovan. HD fann att klausulen var giltig. Klausulen var klar och tydlig. Det var vidare inte otillbörligt att åberopa klausulen då både köpare och säljare var privatpersoner och köpeobjektet var en 10 år gammalt byggnad. Det kunde i ett sådant fall te sig fullkomligt förståeligt att säljaren ville reglera överlåtelsens följder genom en klausul i avtalet. Det kan således konstateras att generella friskrivningar är giltiga om de är tillräckligt tydliga och klara. Det räcker därför t.ex. inte att skriva att fastigheten är i "befintligt skick" eller liknande. Klausulen i ditt exempel får emellertid anses klar och tydlig. Vissa undantag finns. Nedan följer några exempel. Enligt 4 kap. 19 § JB, se http://www.lagen.nu/1970:994, kan en näringsidkare under vissa förutsättningar inte friskriva sig gentemot en konsument. Vidare gäller inte friskrivningar vid svek eller svikligt förfarande från säljarens sida. Inte heller då säljaren lämnat en uttrycklig utfästelse i strid med friskrivningen. Jämkning av osäkliga friskrivningsklausuler kan ske med hjälp av 36 § AvtL. (Se http://www.lagen.nu/1915:218) Exempel på detta från praxis är NJA 1981 s. 400 då en fackman i byggnadsbranschen inte tilläts friskriva sig vid försäljning till konsumenter. Hoppas mitt svar bringade viss klarhet. Någon fullständig klarhet går emellertid inte att uppnå då varje situation måste bedömas utifrån de speciella förutsättningar som är för handen. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare