Få tillbaka skuld

Hej! Jag har precis gått igenom en ganska smutsig separation från mitt ex. Han är skyldig mig 1500 kr som han hade att betala tillbaka varje månad tills den var avbetalad. Jag vet att det inte är jättemycket pengar men då jag är student så är det ändå mycket pengar för mig, och han lånade dem! Nu vägrar han betala tillbaka dem och jag svarade med att om han inte betalar tillbaks så behåller jag hans grejer här hemma tills skulden är avbetalad, som "pant". Kan jag göra så eller är det egenmäktigt förfarande? Vad kan jag göra överhuvudtaget? Vi skrev aldrig något skuldebrev utan avtalade det bara muntligt så jag känner mig bara hjälplös! Tacksam för svar snarast!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Kronofogdemyndigheten kan hjälpa dig att få betalt av den som du lånat ut pengarna till. För att de ska göra det vill de ha fastställt att skulden finns mellan dig och din motpart. Denna fastställelse kallas betalningsföreläggande. Du kan ansöka om att få ett betalningsföreläggande via Kronofogdemyndigheten eller via tingsrätt. Samtidigt kan du ansöka om hjälp med verkställighet om du vill att Kronofogdemyndigheten ska försöka se till att du får betalt. Om ditt ex bestrider föreläggandet och tvisten går till tingsrätten kan det uppstå bevissvårigheter då ni inte har ett skriftligt skuldebrev. Det innebär att en eventuell tvist kan bli svår att vinna då ord står mot ord och skriftlig bevisning saknas. Jag vill dock påpeka att muntliga avtal gäller. Om din motpart inte bestrider utfärdar Kronofogdemyndigheten ett beslut om återbetalning. Har du samtidigt ansökt om verkställighet tar de även hand om den då. Det sker genom en undersökning av din motparts tillgångar och eventuell utmätning av dessa. Mer information om betalningsföreläggande finner du i Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning, https://lagen.nu/1990:746 Kronofogdemyndigheten: http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html Att hålla kvar din ex-sambos egendom skulle kunna utgöra egenmäktigt förfarande som regleras i 8 kap § § Brottsbalken (BrB). Det finns 3 olika typer av egenmäktigt förfarande och den som skulle aktualiseras i ditt fall är motvärn. Bestämmelsen omfattar den som med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att ta tillbaks något. Det bör uppmärksammas “våld” omfattar inte bara vad vi i vardagsspråk benämner som sådant utan det är tillräckligt att motvärnet består i att rycka eller försöka rycka till sig ett föremål från den som har rätt att kvarhålla eller ta det. Det bästa du kan göra för att få tillbaka dina pengar är att försöka komma överens med din ex-sambo och i andra hand vända dig till kronofogdemyndigheten. Lycka till! Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare