Revisors ansvar gentemot ideella föreningar

Har en revisor i en ideell förening ansvar för att ge råd, delta o följa upp större ekonomiska beslut med hög risk? Eller ligger en revisors ansvar enbart att följa att god redovisningssed tillämpats oavsett risktagande eller ej.

Lawline svarar

Hej! Till skillnad från de andra associationerna regleras inte den ideella föreningen av någon specifik lag i svensk rätt, utan genom vägledning av principer, andra lagar (exempelvis lagen om ekonomiska föreningar (1987:667) (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870667.htm) och utifrån praxis. Vidare lägger även Skatteverket ut allmän information på sin hemsida. Ideella föreningar bör ha stadgar som reglerar föreningsmöten, styrelsen och revision. Styrelsen har som huvudregel inget personligt betalningsansvar för föreningen, men det finns undantag. Om en ansvarig person (t.ex. styrelsemedlem) lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket eller låtit bli att betala in skatterelaterade avgifter så kan personen bli personligt ersättningsskyldig. Personligt betalningsansvar föreligger dock bara om föreningen är årsredovisningsskyldig. I revisorslagen (2001:883) stadgas revisorers generella ansvar. Enligt 19 § ska alla revisorer i sitt arbete, precis som du påpekar i din fråga, iaktta god revisorssed. God revisorssed innebär bland annat att revisorer skall arbeta självständigt och opartiskt. Det som åligger revisorn i en ideell förening är att ha uppsikt över hur styrelsen sköter sina uppgifter. Är föreningen bokföringsskyldig enligt Bokföringslagen (BFL 2:2, se https://lagen.nu/1999:1078) åligger det även revisorn att kontrollera så att denna lag iakttagits och att styrelsen avslutat bokföringen med ett årsbokslut och, i vissa fall, en offentlig årsredovisning. Missköter styrelsen dessa uppgifter åligger det sålunda revisorn, genom dennes tillsynsansvar, att uppmärksamma och rapportera problemet. Enligt 6 § revisionslagen ska revisorn lämna in en revisionsberättelse efter avslutad granskning av föreningens räkenskaper. Vidare enligt 7 § skall det i revisionsberättelsen göras påpekanden enligt god revisorssed. Det innebär, som jag var inne på ovan, påpekanden som en opartisk och självständig revisor skulle anse det korrekt att nämna, t.ex. felaktigheter i räkenskaperna. Slutligen enligt 29 § så skall revisorn anmärka i revisorsberättelsen om han/hon funnit någon försummelse hos en person i företagsledningen (föreningens styrelse) som kan ligga till grund för personligt betalningsansvar. Det föreskrivs enligt 32 § att om en revisor uppsåtligen gör orätt i sin revisionsverksamhet eller på annat sätt förfar oredligt så ska godkännandet eller auktorisationen upphävas. Om det finns förmildrande omständigheter, får dock i stället varning meddelas. Detta gäller även om en revisor på annat sätt åsidosätter sina skyldigheter som revisor. Sammanfattningsvis gäller det för en ideell förenings revisor att denne både förhåller sig till god revisorssed och löpande följer den ekonomiska verksamheten. Revisorn är dock inte skyldig att i sin roll ge råd, delta och följa upp större ekonomiska beslut med hög risk. Om det däremot krävs för att revisorn är införstådd med att besluten inte är lagenliga eller strider mot den ideella föreningens stadgar bör revisorn självklart varna föreningen. Men detta är endast en skyldighet inom ramen för revisorns lagstadgade uppgifter som jag nämnt ovan. Revisorn ska alltså som huvudregel granska räkenskaperna i efterhand och det är inte fråga om att tycka till i affärsbesluten utan att granska räkenskaperna och att ingenting blir fel, redovisningsmässigt eller skatterättsligt. Hoppas svaret är till hjälp! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare