FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/04/2012

Icke- disposition av brottsbalken

Hej. Jag undrar ifall brottsbalken är dispositiv och ifall man brukar kolla i NJA när man brukar döma dessa brott. Brukar man kolla hur andra har dömt eller är det bara lagboken som gäller?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Brottsbalken är inte dispositiv. Brottsbalken avspeglar ett samhällsintresse av vilka handlingar som är kriminaliserade och dessa är helt underställda domstolarnas officialprövning. Det går således inte att avtala bort bestämmelser om vad som utgör brott. Däremot kan t.ex. samtycke till brott vara en ansvarsfrihetsgrund som kan sägas utgöra en form av disposition, se 24 kap. 7 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K24P7S1. Detta innebär att så länge det föreligger samtycke till en gärning mot en annan skall man gå fri från ansvar. Detta innebär dock ingen disposition över själva rättsprocessen och även om samtycke föreligger är inte domstolen bunden av detta utan domstolen är skyldig att pröva om samtycke föreligger. Kontentan är alltså att brottsbalken absolut inte är dispositiv. Enligt legalitetsprincipen, vilken kommer till uttryck i BrB 1 kap 1 § https://lagen.nu/1962:700#K1P1S1 (se även art. 7 i Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna), framgår att ingen får straffas för en handling som vid tidpunkten inte uttryckligen var förbjuden i lag. Samtidigt framgår av 8 kap 3 § regeringsformen https://lagen.nu/1974:152#K8P3S1 att normer om straff för brottsliga gärningar måste stiftas genom lag. Så svaret på din fråga är således att det är lagstadganden som ”gäller” när man dömer brottsliga handlingar dvs. inget straff utan stöd i lag. Generellt i svensk rätt förlitar man sig mycket på praxis som rättskälla i avsaknad av större kodifikationer. Emellertid är det annorlunda i brottmål där lagtext enligt den ovan nämnda legalitetsprincipen är av avgörande betydelse. Däremot har rättspraxis ändå en stor betydelse i vägledningen av tolkning av de olika rekvisiten i straffstadgandena. Dessutom är rättspraxis helt avgörande för bestämmande av val av påföljd och storlek/längd av densamma. Rättspraxis är således viktig för rättssäkerheten, lika fall skall bedömas lika. Sammanfattningsvis kan man säga att rättspraxis spelar en viss roll i brottmål men pga. av legalitetsprincipen krävs försiktighet men för bestämmande av påföljden har praxis en avgörande betydelse. Med vänlig hälsning,
Carin AnnerénRådgivare