Förundersökning vid stöld

Hej, Jag är så ledsen. Jag hjälpte min granne och vännina att vattna hennes blommor när hon var på semester. När hon kom tillbaka var hennes guld smycken stulen. Inget annat i lägenheten hade försvunnit bara dessa smycken som fanns i en liten ask i en låda med flera andra silversmycken vid hennes säng. Allt tyder på mig. Det är helt förbluffande. Jag har inte tagit hennes smycken men hon skriver nu i ett mejl att hon har bevis. Jag begriper ingenting längre och skrev tillbaka att hon är välkommen att nämna mitt namn till polisen. det har hon tydligen inte gjord än. Jag skrev att polisen är välkommen att förhöra mig samt söka genom min lägenhet. Jag känner mig totalt hjälplös. Vad kan jag göra? Hälsningar B

Lawline svarar

Hej. Vilken olycklig historia. Det är en bra idé att samarbeta. Stöld faller under allmänt åtal för vilket endast en åklagare kan väcka talan i enlighet med Rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740) 20 kapitlet 2 § 1 stycket. Enligt Rättegångsbalken 23 kapitlet 6 § må förhör hållas med dig upplysningsvis. Så om du hör av dig till polisen och säger att du vill bli förhörd i anledningen av det inträffade kommer det med stor sannolikhet ske. Att söka igenom en lägenhet utgör så kallad husrannsakan i enlighet med Rättegångsbalken 28 kapitlet 1 §. Enligt huvudregeln i Rättegångsbalken i 28 kapitlet 1 § 3 stycket kan du inte samtycka till en husrannsakan däremot kan du enligt samma stycke formellt begära att husrannsakan ska ske hos dig. Detta skulle du vilja göra i syfte att utesluta dig som misstänkt för stölden. Stöld utgör ett så kallat brottmål och där är kraven på bevisning mycket höga. Åklagaren måste bevisa att du är skyldig utom all rimlig tvivel till stölden och med bakgrund i det du skriver i din fråga verkar det osannolikt. Om din granne verkligen har solida bevis är det konstigt att hon inte redan gett dem till polisen. Sammanfattningsvis bör du samarbeta med polisen i deras utredning men du ska absolut inte erkänna något du inte har begått i syfte att få ärendet överstökat. Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare