Konsuments fordran i konkurs

Jag köpte en fåtölj och sittpuff den 12 mars 2012 och enligt företagets policy var jag tvungen att fullbetala summan, 4400 kr. Allt skulle levereras inom 6-8 veckor till butik för avhämtning av mig. Den 10 april gick företaget, Bolagret, i konkurs. Tillägger att de under tiden för inköpet bedrev en rabattkampanj för Soffor och Fåtöljer. Kan jag kräva något alls av företaget, konkursförvaltaren eller banken?

Lawline svarar

Hej, När ett företag går i konkurs upprättas ett konkursbo, där företagets tillgångar sammanställs för att betalas ut till de borgenärer som företaget har skulder till. Skulderna är större än tillgångarna, och varje borgenär kan därför inte få exakt så mycket pengar som företaget är skyldigt. Först får borgenärer som har förmånsrätt betalt enligt förmånsrättslagen. Det gäller t.ex. när borgenären har panträtt eller krav på obetald lön. I det fall som Du beskriver finns ingen förmånsrätt. Istället har Du vad som kallas för en ”oprioriterad fordran”. Du kan kräva av konkursboet att få ut det som företaget är skyldigt (4400 kr), men chanserna att få ut hela det beloppet är små eftersom så många andra borgenärer har rätt att få betalt först. Det finns en särskild regel för konsumenter när det gäller köpavtal av varor som finns kvar hos företaget när det går i konkurs. Om en konsument har ingått köpavtal med ett företag om en viss vara (i det här fallet fåtöljen och sittpuffen) kan konsumenten ha rätt att separera varan från konkursboets tillgångar, alltså få ut den köpta varan innan resten av företagets tillgångar börjar delas ut till de andra borgenärerna. Detta regleras i 49 § konsumentköplagen. Regeln gäller dock bara om det går att identifiera varan som just den speciella fåtölj och sittpuff som Du ingick avtal om, t.ex. genom att den var specialgjord för Dig eller att den avskilts och märkts med Ditt namn. Om det inte går att identifiera just ”Din” vara kan den inte heller separeras. Det kvarvarande alternativet är då att som nyss nämnts göra gällande en oprioriterad fordran i konkursen. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare