Arbetstagares skadeståndsskyldighet

Hej, Jag är tillsvidareanställd och inte med i facket. Jag är i en dispyt med min arbetsgivare angående en faktura gällande en service på en arbetsbil, där ag vill att jag skall betala denna. Det står inget i mitt anställningsavtal om att jag har ansvar för bilen i fråga även om jag hanterar mycket runt den. Anledningen till fakturan är att en service dragit ut på tiden (pga mkt hög arbetsbelastning) och orsakat merkostnader på bilen. I övrigt sköter jag mina arbetsuppgifter och har arbetat på företaget i 4 år. Fråga; kan arbetsgivaren kräva att jag betalar fakturan (90')? Fråga; kan ab avskeda mig? Tacksam för snabbt svar! Fredrik

Lawline svarar

Hej, Utgångspunkten är att en arbetsgivare knappast kan tvinga en arbetstagare att betala för service på hans bil, om det inte sedan tidigare finns någon speciell överenskommelse om detta. Däremot finns det en möjlighet att en arbetstagare kan bli ersättningsskyldig gentemot en arbetsgivare för dennes ökade kostnader. Du tycks i hög grad ha blivit anförtrodd att hantera bilen, vilket medför att du har en viss vårdplikt. Denna plikt innebär att du ska motverka att bilen skadas, eller att din arbetsgivare annars drabbas av onödiga kostnader. Din arbetsgivare har lidit sakskada, då hans bil skadats på grund av utebliven service. Enligt 2:1 skadeståndslagen (SkL) ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sådan skada ersätta denna. Avseende arbetstagares skadeståndsansvar gentemot arbetsgivare finns emellertid en specialreglering i 4:1 SkL. Enligt denna paragraf kan du visserligen bli skadeståndsskyldig för skada som du vållar genom fel eller försummelse i tjänsten, men du blir bara ansvarig i den mån synnerliga skäl föreligger med hänsyn till handlingens beskaffenhet, din ställning, arbetsgivarens intresse och eventuella övriga omständigheter. Kraven är alltså högt ställda. Möjligen kan din arbetsgivare argumentera för att en sådan situation föreligger. Avskedande är ovanligt och kommer ifråga enbart då en arbetstagare uppsåtligt, eller grovt vårdslöst, åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Att en sådan situation skulle föreligga här har jag mycket svårt att tänka mig. Sammanfattningsvis finns det en möjlighet att du kan bli ersättningsskyldig, men jag bedömer den som liten då kraven är mycket högt ställda. Risken för avskedande bedömer jag som närmast obefintlig. Någon mer exakt bedömning är tyvärr svårt för mig att göra eftersom jag inte närmare känner till detaljerna i fallet. Jag hoppas du fått någon hjälp av mitt svar! Med vänlig hälsning,
Alexander KahanRådgivare