FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt05/11/2006

Skadestånd för förlämpning

hej i min tjänst som fältsekreterare blev jag kränkt av en person för mitt ursprung, att jag var en j- svartskalle, att jag inte arbetar att han inom 14 dgr om han fått bestämma hade rensat sådant skit som oss. övrigt var han mkt hotfull och agressiv, provocerande mot mig. Jag har aldrig känt mig så kränkt och lite, värdelös och ledsen. Polisen var på plats poch hag har gjort en anmälan. de frågade vad min ersättning är, jag bad om att återkomma. Hur gör jag och vad är rimligt, för han skall inte komma undan med att bete sig så hotful och kränkande mot mig som person och invandrare.

Lawline svarar

Hej, Att kalla någon för "jävla svartskalle" är att anse som en brottslig gärning. Uttalandet är ägnat och syftar till att kränka en annan persons självkänsla. Genom uttalandet, vilket är att bedöma som förolämpning enligt 5 kap 3 § 1 st BrB (läs http://www.lagen.nu/1962:700#K5P3), har en person tillfogats lidande, som berättigar till skadestånd. Skadeståndet bör i ett fall som ditt normalt bestämmas med hänsyn till samtliga omständigheter under vilka förolämpningen skett. Det skall vid skadeståndets bestämmande också beaktas att yttrandet strider mot en grundläggande samhällsvärdering, nämligen den att alla människors värde är lika oavsett ras, hudfärg och etniskt ursprung. Det strider således mot de ansträngningar från statsmakternas sida att motverka diskriminering på etnisk grund som bla tagit sig uttryck i införandet av lagen (1986:442) mot etnisk diskriminering. Vid tillämpning av 1 kap 3 § skadeståndslagen (läs http://www.lagen.nu/1972:207#K2P3) skall ersättningens storlek grundas på en skönsmässig uppskattning av det lidande som åsamkats. Härvid får den kränktes personliga upplevelse beaktas men i första hand bör förhärskande etiska och sociala värderingar läggas till grund. (NJA II 1972 s 734.) Enligt praxis, d.v.s. tidigare domar, brukar skadeståndet bestäms till ca 2 000 kr - 3 000 kr. Det bör tilläggas att du som målsägande gör rätt i att yrka/kräva mer. Det är sedan upp till rätten att bestämma det slutliga skadeståndet. Med vänlig hälsning,
Lucas GeislerRådgivare