FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/10/2006

Reglering av semesterersättning

Var timsanställd hos min förra arbetsgivare. Fick aldrig skriva på anställningsbevis. Nu påstår arbetesgivaren att semesterersättning ingick i lönen, men det har aldrig framkommit på lönespecifikationer eller liknande. Finns det något jag kan göra? Vems skyldigthet är det att bevisa att semesterersättning har ingått? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Man kan ingå anställningsavtal utan att iaktta någon form; d.v.s. det kan ske utan att du skriver på ett anställningsavtal. Arbetsgivaren har dock enligt 6 a § (Läs http://www.lagen.nu/1982:80#P6a) anställningsskyddslagen en klargörandeplikt i anställningar som varar mer än en månad. Detta innebär att arbetstagaren skall få skriftlig information angående anställningen. Informationen kan ges i form av ett anställningsavtal eller anställningsbevis. Syftet är att informationen skall klargöra arbetsuppgifterna, tillträdet, arbetsplatsen, anställningsformen, löneförmånerna, semestern, arbetstiden och tillämpligt kollektivavtal. Om arbetsgivaren har underlåtit att reglera frågan om semesterersättning och det råder oklarhet om vad som har överenskommits ingriper en bevisbörderegel som ålägger arbetsgivaren att styrka det han påstår. Det ställs höga krav på att arbetsgivaren visar att avtal träffats om inräknande av semesterersättning i en successivt utgående lön och att arbetstagaren inte därigenom fått godta sämre förmåner än lagen föreskriver. Det är alltså arbetsgivarens skyldighet att bevisa att semesterersättning ingått i lönen. Lycka till! Mvh,
Lucas GeislerRådgivare