När förundersökningen blir offentlig

När åtal väcks blir förundersökningen offentlig och pressen kastar sig över den. Vad gäller om en förundersökning läggs ner. Förblir den då hemlig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! En förundersökning är en utredning som åklagaren inleder för att utreda om ett brott har begåtts. När förundersökningen är klar tar åklagaren ställning till om han ska väcka ett åtal eller inte. Det är först vid väckande av åtal som förundersökningen blir offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst. Leder förundersökningen inte till åtal så förblir den alltså hemlig. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare