FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/04/2012

Försök till överförande av verksamhet till skada för bolaget

Hej, Vi tre äger lika mycket i ett aktiebolag som drivs med ett par miljoner. De två är VD och ledamot. Jag är utanför. Var osams från början. Plötsligt upptäcker jag att de två har startat ektiebolag och försökt flytta hela verksamheten till sig själva utan min kännedom. De lyckades inte göra det eftersom myndighet som bör godkänna huvudmans byte gav avslag. Frågan: Räknas det som bedrägeri eller förberedelse till bidrägeri enligt brottbalken, kan jag stämma dem i tingsrätten, och om jag gör det, vad kan bli straff? Var snäll och svara så snart så möjligt. Mvh.

Lawline svarar

Hej! Ansvar för bedrägeri eller förberedelse/försök till bedrägeri kan inte komma på tal då, såvitt jag förstår det, de andra två inte förmått dig att vidta några åtgärder utan agerat utan din kännedom. Det finns dock andra brott som kan aktualiseras. Jag tolkar det som att även de som du betecknar som VD:ar, jag är inte bekant med möljigheten att ha mer än en sådan, är styrelseledamöter och beslutet att överföra verksamheten var ett styrelsebeslut. Är så fallet tolkar jag det som att de inte givit dig möjlighet att delta i behandlandet av frågan vilket enligt 30:1 ABL, vilken hänvisar till 8:21 ABL (https://lagen.nu/2005:551), är brottsligt. För detta brott är straffskalan böter till fängelse i ett år. Handlandet kan också utgöra försök till trolöshet mot huvudman enligt 10:5 BrB och 10:8 BrB (https://lagen.nu/1962:700) om de två som personer i förtroendeställning kan anses ha försökt skada bolaget. För detta är straffskalan böter till fängelse i två år. Det är inte säkert att ett åtal skulle leda till en fällande dom, men dessa brott är de jag anser vara aktuella. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare